Positiva effekter av fisk och skaldjur på vår hälsa

Positiva effekter av fisk och skaldjur på vår hälsa

Fisk och skaldjur är en källa av högkvalitativt protein och är bästa källan till omega-3 fettsyror. Den innehåller också många vitaminer och mineraler som ökar deras näringsvärde. Så många sjukdomar kan förebyggas genom att bara lägga havet mat i vår kost. Här finns vissa användbara skäl för att införa skaldjur i vår kost.

 

Minska hjärtsjukdomar

Kolesterol är en viktig del av alla levande djurvävnader. Mättade fetter i vissa livsmedel resulterar i höga kolesterolhalten i blodet. Havs livsmedel är rika på omega-3-fettsyror, fleromättat fett som är hjärtat friskt. Forskare har föreslagit att om vi inkluderar en del av fisk och skaldjur i vår vecko kost kan minska risken för hjärtinfarkt med hälften. Det konstaterades också att EPA och DHA-halten i fisk är relaterade till vissa fördelaktiga effekter som de förhindrar koagulering av blod, göra vener mer elastisk, underhålla hjärtrytmen, sänka blodtrycket och risken för hjärtinfarkt.

 

Fördelaktigt för lederna

Studier har visat att intag av kost rik på omega-3 fetter kan minska inflammatoriska tillstånd som reumatoid artrit och det kan också bidra till att behandla leder ömhet. Personer som lider av sådana problem kan dra nytta genom att äta fiskar som sardiner och lax som befinns vara till hjälp för att minska artrit.

 

Perfekt för ögonen

Studier har visat att människor som lider av åldersrelaterad muskeldegeneration (AMD) kan dra nytta av marina omega-3, som visar sig vara till hjälp för att skydda synen av sådana patienter. Som näthinnan i ögat är mycket koncentrerad DHA (en långkedjig omega-3 fettsyra) intaget av fisk och skaldjur i synnerhet oljerika fisk kan vara till hjälp för att hålla ögonen friska och ljusa. Vissa skaldjur som fisk och skaldjur är rika på vitamin A som är till hjälp för att öka mörkerseende.

 

Beauty Enhancer

Överraskande skaldjur kan bidra till din skönhet men frågan är hur? Fisk innehåller omega-3 fettsyra och zink, som kan förbättra din hy. Zink är också till hjälp för att minska akne. Havs livsmedel är rik källa av vitamin E, som är avgörande för hudens hälsa och är till hjälp för att bromsa hudens åldrande.

 

Bra för Brain

Enligt professor Michael Crawford hjärnans utveckling är beroende av arakidonsyra (AHA) och dokosahexaensyra syror (DHA) som rikt finns i fisk och skaldjur som fisk. Så det är rätt att säga att fisk och skaldjur är hjärnan mat. Studier visar att människor som konsumerar massor av fisk och skaldjur är mindre benägna att utveckla demens och minnesproblem.

 

Stärka upp lungorna fungerar

Andningsproblem kan minskas genom att inkludera kallt vatten fisk i kosten eftersom det utlöser vävnad reparera och fysisk styrka som är nödvändig för återvinning. Omega-3-fett konsumtion leder också till förbättrad immun funktion och minskad inflammation.

Här finns vissa användbara skäl för att införa skaldjur i vår kost.

 

Minska hjärtsjukdomar

Kolesterol är en viktig del av alla levande djurvävnader. Mättade fetter i vissa livsmedel resulterar i höga kolesterolhalten i blodet. Havs livsmedel är rika på omega-3-fettsyror, fleromättat fett som är hjärtat friskt. Forskare har föreslagit att om vi inkluderar en del av fisk och skaldjur i vår vecko kost kan minska risken för hjärtinfarkt med hälften. Det konstaterades också att EPA och DHA-halten i fisk är relaterade till vissa fördelaktiga effekter som de förhindrar koagulering av blod, göra vener mer elastisk, underhålla hjärtrytmen, sänka blodtrycket och risken för hjärtinfarkt.

 

Fördelaktigt för lederna

Studier har visat att intag av kost rik på omega-3 fetter kan minska inflammatoriska tillstånd som reumatoid artrit och det kan också bidra till att behandla leder ömhet. Personer som lider av sådana problem kan dra nytta genom att äta fiskar som sardiner och lax som befinns vara till hjälp för att minska artrit.

 

Perfekt för ögonen

Studier har visat att människor som lider av åldersrelaterad muskeldegeneration (AMD) kan dra nytta av marina omega-3, som visar sig vara till hjälp för att skydda synen av sådana patienter. Som näthinnan i ögat är mycket koncentrerad DHA (en långkedjig omega-3 fettsyra) intaget av fisk och skaldjur i synnerhet oljerika fisk kan vara till hjälp för att hålla ögonen friska och ljusa. Vissa skaldjur som fisk och skaldjur är rika på vitamin A som är till hjälp för att öka mörkerseende.

 

Beauty Enhancer

Överraskande skaldjur kan bidra till din skönhet men frågan är hur? Fisk innehåller omega-3 fettsyra och zink, som kan förbättra din hy. Zink är också till hjälp för att minska akne. Havs livsmedel är rik källa av vitamin E, som är avgörande för hudens hälsa och är till hjälp för att bromsa hudens åldrande.

 

Bra för Brain

Enligt professor Michael Crawford hjärnans utveckling är beroende av arakidonsyra (AHA) och dokosahexaensyra syror (DHA) som rikt finns i fisk och skaldjur som fisk. Så det är rätt att säga att fisk och skaldjur är hjärnan mat. Studier visar att människor som konsumerar massor av fisk och skaldjur är mindre benägna att utveckla demens och minnesproblem.

 

Stärka upp lungorna fungerar

Andningsproblem kan minskas genom att inkludera kallt vatten fisk i kosten eftersom det utlöser vävnad reparera och fysisk styrka som är nödvändig för återvinning. Omega-3-fett konsumtion leder också till förbättrad immun funktion och minskad inflammation.

Bortsett från dessa fördelar Epidemiologiska studier har avslöja sambandet mellan havet livsmedel och låg nivå av depression.