Laddar
Mattrender

Sveriges matkultur

Kulturen kring mat i Sverige är på en rejäl uppsving. Tidigare var mat husmanskost och det vanliga ute i restauranger. Idag går allt ifrån grodlår och franska delikatesser till det kinesiska köket och till och med italiensk mat i världsklass hittas i många storstäder runtom i landet. Matkulturen i Sverige är således på rejäl uppsving och var dock öppnas det upp nya restauranger där den ena hoppas vara mer speciell än den andra.

Restauranger man kan hitta i Sverige

Storstäderna har tjänat mest på detta då restauranger med speciella koncept främst lockas till dessa städer för att tjäna till sig nya kunder och sprida sina namn samt varumärken. Men även mindre städer i landet tjänar på en bättre matkultur i landet överlag.

Sushirestauranger går idag att hitta i var stad, till och med mindre städer, och en sushirestaurang är inte den andra lik. I många städer går även unika restauranger med unika koncept att hittas. Restaurangerna finns inte bara i Stockholm och Malmö utan hela landet tjänar på en bättre matkultur i helhet.

Unika restauranger i storstäderna

Dock är det storstäderna i slutändan som är på framkanten när det kommer till unika och speciella koncept. Som entreprenör vill man oftast nå så många människor som möjligt, på så kort tid som möjligt och därför väljer man oftast storstäderna som de städer man önskar introducera sina koncept på först. Priserna på restauranger ökas därefter hela tiden i Stockholm och speciella restauranger sprider sig allt längre bort från storstaden.

Vill man öppna något unikt i Stockholm utan att behöva försätta sina kunder i ett akut lånebehov, utan fortfarande erbjuda dem goda måltider till bra priser så söker man sig oftast till förorter och delar i Stockholm där konkurrensen inte är allt för hög.

Har man de finansiella medel som behövs dock så söker man sig gladeligen till storstaden och hoppas öppna sin restaurang på en ikonisk plats eller gata, som Kungsgatan eller andra ikoniska gator i staden.

Mattrender som tagit sig till Sverige

Tidigare var sushi i synnerhet något av en delikatess och det talades mycket om maten. Den som åt sushi, och därmed ”rå fisk”, var något av en våghals och ryktet kring maten spred sig som löpeld. ”Äter du sushi?” skulle någon fråga. ”Ja”, svarade man, som att man lyckats med något unikt.

Idag äter många sushi och andra ”delikatesser” nästan var och varannan vecka.

Utöver sushin så har även napolipizzan blivit allt populärare och Vapiano-kedjan är ett testamente till detta.

Det som tidigare var något speciellt som tagit sig till Sverige (den traditionella New York pizzan) är nu nästintill bortglömd och många förknippar pizza med napolivarianten.

Dessa mattrender kommer och går—en sak består dock och det är att mat tar sig till Sverige. Maträtter försvinner inte utan de blir helt enkelt mindre populära, men de lever fortfarande kvar i landets medvetna, och någon gång framåt kan en kedja återuppliva det som en gång varit.

I dagsläget tar sig den ena mattrenden efter den andra till Sverige och effekten som nu varit i rörelse under flera decennier ser inte ut att avta någon gång snart.